MMS

©Христо Тужаров, 2008 

 

СИСТЕМА ЗА АУДИООБРАБОТКА

 

[Home] [Съдържание] [Бизнес консултации] [За проекта] [За автора] [Асеневци]

 

СИСТЕМА ЗА АУДИООБРАБОТКА

СИНТЕЗ НА ЗВУЦИ

ЦИФРОВ ЗАПИС И ВЪЗПРОИЗВЕЖДАНЕ

 

Определение на система за аудиообработка

Информационна мултимедийна система, която преобразува аналоговия звуков сигнал в цифров, обработва го преследвайки цели, зададени от потребителя, като получената звукова информация се предоставя в подходящ вид.

 

А́удио (audio - слушам) — общ термин, относящ се до звукови технологии.

 

Системата се използва в компютърни игри, обучаващи програмни системи, рекламни презентации, „гласова поща” и т.н

Тя се явява важен компонент на мултимедийните информационни системи.

 

Обобщен модел на система за аудиообработка

 

Обобщен модел на система за аудиообработка

 

Функционален модел на система за аудиообработка

 

Функционален модел на система за аудиообработка

 

 

Звукова карта

Електронна карта, която позволява да се записва, възпроизвежда и създава звук, чрез използване на програмни средства с помощта на микрофон, слушалки, тонколони, встроен синтезатор и друго оборудване.

 

Звуковата карта се вгражда в компютъра като модул за разширение ( електронна платка) или като контролер, инсталиран на дънната платка.

 

Тя се свързва към процесора чрез една от двете шини:

 

  • PCI - осигурява буфер между централния процесор и контролерите на периферните устройства, което и дава възможност  пълноценно да използва скоростта на обмен. 

  • AMR (audio modem riser) - предназначена е за звукови карти и модеми. Въпреки че AMR печели все повече популярност, повечето модеми и звукови карти все още се предлагат в PCI формат.

 

          Характеристики на звуковата карта

  • Синтез на звук - вместо честотна модулация (FM синтез), масово се използва табличен (wavetable) или Wt синтез.  Използването на съответни алгоритми прави възможно, генериране на разнообразни звуци.

  • Съвместимост - за сравнително не дългата история на развитие на мултимедийните технологии се появиха основни стандарти за звукови карти.

          * Карти за игри и развлечения -  Adlib и Sound Blaster;

* За бизнес приложения - MS Windows Sound Sistem;

  • Сигнален процесор - сигналния процесор DSP (Digital Signal Processor) се явява основен компонент на звуковите карти.  Към функционалните му възможности могат да бъдат отнесени:

* Разпознаване на реч;

* Тримерен звук;

* Wtсинтез;

* Компресия и декомпресия на аудиосигнали и др.

  • Интегриране функциите на звуковата карта върху дънната платка.

  • Използване на технологии за обемен или тримерен (3D) звук.

  • Поддръжка на оптични дискове

  • Използване на режим DualDMA  - двоен пряк достъп до паметта. По този начин могат едновременно да се реализират запис и възпроизвеждане.